måndag, januari 02, 2006

Lite skitsnack

Tatti.P

Jag är av den uppfattning att man kan skilja på bra musik, litteratur, film och konst. Det är inte precis många som håller med mig om detta, utan man blir gärna anklagad för att vara elitist. Dock anser jag att om man till exempel lyssnat på musik i väldigt många år så kan man utveckla en viss estetisk känsla och därför avgöra om något är bra eller dåligt. Detta betyder förstås inte att jag inte tycket att folk ska få lyssna på vad de vill, bara att man kan skilja på något som är bra och något som är dåligt. Om man nu är relativist så innebär det ju att saker är bra och dåliga samtidigt vilket är helt motsägelsefullt.

Jag skulle kunna gå in djupare på detta men det orkar jag inte just nu, vi får se om det blir en avhandling någon dag.

En sak till, jag läste härom dagen en krönika av Andres Lokko en man vars smak jag helt klart uppskattar även om det verkar som att många stör sig på honom, dock inte jag. Men Herr Lokko hävdar i denna krönika att musik inte är tidlös. Där anser jag att Herr Lokko fullkomligt är ute och cyklar. Han stör sig bland annat på det spelas Joy Division i någon klädbutik eller vad det nu var. Under en kort period så hade jag och en god vän en liten klubb i Götet. Jag vägrade spela Joy Division, The Smiths, The Cure, och mycket annat just för att jag tycker att det finns sjukt mycket annan bra musik. Inte för att jag hatar dessa. Jag kan förstå att man kan bli trött på viss musik och vissa grupper, men det har inget att göra med att de plötsligt inte skulle vara bra längre.

Det är helt vansinnigt att påstå att musik inte är tidlös, bra musik är tidlös. Visst trender är knappast tidlösa men det har väl inget med musiken att göra egentligen.

Är Townes Van Zandt plötsligt dålig? Pet Shop Boys, Kraftwerk, Daft Punks två första? Så fan heller! Bra musik är tidlös fan jag blir så förbannad borde inte skriva nu.

Märk väl denna Blogg kommer inte vara särskilt välskriven, jag kommer skriva i stundens hetta, inga jävla teorier om Tough Alliance (köp skivan den är skitfin). Jag kommer mest tjata om skivor jag tycker ni borde köpa om ni inte redan har det, kanske lite annat också.