fredag, januari 12, 2007

Richard Ford

På måndag är det alltså opponeringsdags, sedan följer minst en veckas slackande eller rättare sagt en veckas läsande av Richard Ford´s tredje roman om Frank Bascombe, Lay Of The Land. Jag blev smått besatt av Richard Ford efter den där intervjun i Bibel för x antal år sedan, hans noveller är precis lika fantastiska som de av Tobias Wolff. Borsett från ett gäng novellsamlingar så har alltså herr Ford gett ut två romaner om Frank Bascombe tidigare, den första 1986 (Sportjournalisten) och den andra (Självständinghetsdagen) 1995. Har man inte läst de två så bör man göra det snarast, de förändrade nästan mitt liv. På måndag är det alltså dags att möta Frank igen det kommer bli fint, det vet jag.

Annars så gillar jag David Karsten Daniels kommande skiva på fat cat.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

måste ju säga att Vinterfiske är en samling noveller som är helt fantastiska...

2:15 fm  
Blogger Tatti said...

Ja den är grymt bra. "Kvinnor Med Män" som kom för ett par år sedan är hyfsad men de tidigare är bättre. Glömde visst bort hans debutroman En "Bit Av mitt Hjärta", den är också rätt så schyst, men Vinterfiske fan jag har inte läst den på länge men det dyker upp små minnen från den ibland. Sporstjournalisten och Självständgihetsdagen är verkligen sjukt bra de med. Har du läst något av Tobias Wolff? Jag upptäckte honom när novellsamlingen "Natten Ifråga" kom ut på svenska för ett par år sedan, tyckte det påminde lite om Richard Ford. Jag har läst ett par böcker av honom sen dess och gillat typ allt. Upptäckte att han gett ut ett par böcker sedan läste honom senast så nu har jag lite att ta igen.

2:32 fm  
Blogger Joakim Sandström said...

Fan vad skumt, hörde talas om Ford första gången nu i veckan när jag läste hans förord till Richard Yates "Revolutionary road". Ska kollas upp. Pelecanos kommer till Sthlm i mars!

11:52 fm  
Blogger Tatti said...

Jaså? Han är verkligen grym han var som sagt intervjuad i Bibel när det nu var. Richard Yates har jag inte läst något av skall kolla upp. Och Pelecanos ja, har fortfarande inte tagit tagit det men det kommer. Hittade en trevlig intervju med Tobias Wolff, min koppling till Richard Ford var visst inte helt fel.

http://www.aftonbladet.se/kultur/8.94/WOLff.html

12:10 em  
Blogger Tatti said...

Richard Yates verkar ju vara min kopp te. Fan vad kul Elaines far i Seinfeldavsnittet när de ska äta lunch och Jerry och George är skiträdda för honom är baserat på en lunch Larry David haft med Richard Yates.

12:18 em  
Anonymous Anonym said...

Men vad heter ditt mästerverk? Det är alltid svårt att sätta namn på sin bebi

5:09 em  
Blogger Tatti said...

Menar du min uppsats? "Dickies Institutionella Teori Om Konst Är den rimlig?" Jag har kass fantasi jag vet, och det är sannerligen inget mästerverk. Den skulle behöva utvecklas ganska mycket faktiskt men nu är jag bara trött på den, kanske gör det en annan gång.

6:23 em  
Anonymous Anonym said...

Är du nervös eller lugn. Är din opponent smart eller oduglig. Går du mot din bödel eller din frälsare (eh) osv osv

8:28 em  
Blogger Tatti said...

Ganska lugn faktiskt.

8:53 em  
Anonymous Anonym said...

Fint. Med Ford antecknar man i alla marginaler. That about sums it up tycker jag

9:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home