tisdag, januari 02, 2007

Årets Mest Förbisedda

Jag har alltid haft väldigt svårt att rangordna skivor så jag tänker inte ens försöka mig på en lista över årets bästa skivor. Det släpps varje år otroligt mycket fantastisk musik, den som hävdar något annat är bara väldigt lat eller ointresserad. Inget fel i det i och för sig. Jag ger er här några av årets mest underskattade skivor, bara ett par av väldigt många. Och jag tänker inte beskriva hur det låter, låt säga att jag är inspirerad av Jarvis Cocker han har helt klart en poäng. Dessa skivor är i vilket fall som helst värda att köpas av den enkla anledning att jag säger det. Om inte så är det er förlust.

Nico Muhly Speaks Volumes

Greg Haines Slumber Tides

Holy Shit Stranded At Two Harbors

Voices And Organs Orphanage

Richard James The Seven Sleepers Den

Nobody & Mystic Chords Of Memory Tree Colored See

Mountains Sewn

Yuichiro Fujimoto The Mountain Record

Woods How To Survive + In The Woods

Viktor Sjöberg On A Winters Day

Och så Heron herre gud tack Jonas för tipset om årets samling, så vacker folkpop att jag nästan sett ljuset, wow.

11 Comments:

Blogger BK Templet said...

Fint! Många saker här som jag inte hört talas om. Ska kolla upp dem! Jag inser att jag missat en del skivor på min lista också som är riktigt bra och underskattade, exempelvis:

Malajube - Trompe-l'oeil
Oh no! Oh my! - S/t
Chin Up Chin Up - This harness can't ride anything
Liars - Drum's not dead

5:43 em  
Blogger Tatti said...

Ja Liars skivan är underbar. Det andra känner jag inte till, får kolla upp.

5:51 em  
Anonymous Anonym said...

nobody & the mystic chords, mountains, woods och heron står på min önskelista. så snart jag har råd som sagt... sen annat intressant på listan jag måste kolla upp!

har just fått memory bands första på posten, som jag beställde för länge sen, äntligen!

och ett tips (apropå förbisedda):

andrew douglas rothbard: abandoned meander (finns på dotshop), just börjat lyssna, låter intressant

oh no! oh my! har jag hört nåra låtar med, det låter skitbra (kolla myspace), malajube är jag nyfiken på, fick tips om den förut

och liars får jag kolla upp!

brightblack morning lights - hört dem?

5:44 em  
Blogger Tatti said...

Bright Blacks är inte dumt alls.

Andrew Douglas har jag varit nyfiken på skall kolla in

5:58 em  
Anonymous Anonym said...

ååh hjälp, nu beställde jag heron, ellen allien, greg haines (fan, det låter så sjukt vackert, fick bli den istället för ryan teague och max richter) och sen detta, skitbra, lyssna här

ms. john soda:

http://www.boomkat.com/item.cfm?id=20151

fast det låter kanske för mycket postal service för din smak (läste nånstans du inte alls gillar dem). men om du gillar notwist, broadcast, ellen allien, hot chip och tänker dig ett sonic youth som blivit electro-poppigt.. så är det nånstans där i närheten, typ

hm, ska vi kanske börja bränna lite skivor till varandra istället, så behöver vi inte köpa allt, kanske vore en bra affär för oss båda, ellr vad säger du :)

3:08 em  
Anonymous Anonym said...

hm, och nobody and the mystic chords of memory blev det också, det jag hörde på myspace fick mig bara att smälta...

får väl leva på vatten och bröd nu

3:33 em  
Anonymous Anonym said...

och en jävla förbeställning på woods blev det också, på dotshop, fan va bra det låter, I love lo-fi och folk, bäst

3:49 em  
Blogger Tatti said...

Ah underbart.

ms. har jag nerladdat, sådär vissa låtar är ok. Ja jag är lite skeptisk mot både Postal Service och Notwist faktiskt vet inte varför faktiskt. Jag vill gilla det men den är något som jag stör mig på, det gäller även Lali Puna och liknande.

Jag bränner gärna till dig säg bara vad du vill ha. Du får gärna bränna till mig med, men det brukar sluta med att jag köper skivan sen om jag gillar det.

Woods, Greg H och Mystic Chords är alla sjukt bra faktiskt. Ok nya Woods har jag inte hört än men den lär ju vara bra. Jag fick Amute igår schyst som fan. Skulle fått soundtracket till Farväl Falkenberg idag, men Mattias på kning Disk råkade visst skicka den till fel person. Får väl hålla mig till på måndag.

Det är bra att vi håller fanan uppe, vad gäller musikälskande alltså.

4:06 em  
Anonymous Anonym said...

ja, vi fortsätter hålla fanan högt!

känner igen det där, om jag gillar skivan slutar det med att jag köper den, haha... underbart!

men bränna: ska jag bränna andrew douglas rothbard?

bränn gärna liars till mig, och woods! ska fundera om det är nåt mer...

fan, vad glad jag blir att du gillar aMute, härligt!

2:54 em  
Anonymous Anonym said...

har du nya konki duet, "montain mouton" förresten? annars kan jag ju bränna den? eller tror du att du kommer köpa den?

3:03 em  
Blogger Tatti said...

Ja tack gärna andrew.

Jag kan bränna lite Liars och Woods maila mig din adress tatti90@hotmail.com

Konki har jag and I like it.

Ja aMute var inte dumt alls.

3:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home