torsdag, januari 12, 2006

Precious Moments


En av mina bästa vänner, en man jag skulle ta en kula för fullkomligt hatar instrumental musik. Jag har många gånger via blandband försökt få honom att ändra inställning men icke. Jag vet inte om jag tycker att hans envishet är beundransvärd eller fullkomligt puckad. Jag tycker nog tyvärr att han är en smula puckad, om han visste hur mycket rikare hans liv skulle bli om han slog sig ned med till exempel den här skivan av Aki Onda, som får mig att tänka lite på Chib´s "Moco" (någon som vet var hon tog vägen?) som släpptes för ett par år sedan, även den gode Yuichiro Fujimoto dyker upp i mina tankar när jag lyssnar på Aki Onda, (Fujimoto släpper förresten sin tredje skiva till våren). Den Japanska konstprofessorn
Yuriko Saito anser att vardagssysslor bör upphöjas till konst, jag är dock inte av den uppfattningen, jag anser inte ens att "Precious Moments" bör upphöjas till konst men det gör den inte mindre vacker för det. Min vän skall snart se ljuset om inte med Aki Onda´s hjälp så får jag väl skicka över William Basinski´s samlade verk. Finns att köpa på dotshop.se

5 Comments:

Blogger Stoffe said...

Hey, Tootsie! Glömde lyfta lurhelvetet igår - sorry! Mkt å stå i denna vecka med konferens å allt, utvärdering å så idag, sedan slut på denna kurs! Ok, vi kan höras i helgen! Observera att den gode Bojan tar examen idag!

3:25 em  
Blogger Tatti said...

Det är lugnt, visst vi kan höras imorgon, Innebandy-turnering på förmiddagen, bör vara klar runt ett. Bojan ja, tack.

3:34 em  
Blogger Stoffe said...

Bloggade igång en liten lovsång till Bojan på Bloggen som gud glömde...titta in å njut...

3:47 em  
Anonymous Anonym said...

Vem är den här killen som inte gillar instrumental musik? Jag tycker han låter som en mästare! Jag gillar INGEN instrumental musik, fast en gång köpte jag och försökte lyssna på det. Då och då kanske jag kan stå ut med en Tortoise-låt, eller någon instrumentallåt på en skiva där resten av låtarna har sång. Japp. Men jag skulle inte skriva en avhandling om varför instrumentalmusik är dåligt eller något, jag kan förstå "storheten" i det, men det är som att jag inte tycker om långa filmer, en personlig sak. Tror inte den här skivan kan få mig att ändra åsikt. Några av mina favoritband: The Ramones, Jonathan Richman, The Mountain Goats... ja, sådana där band där en instrumental låt skulle vara VANSINNE! Okej, Richman kan ju lira instrumentalgrejer ... men icke till mina öron!

9:07 em  
Blogger Tatti said...

He he jo jag har har läst det någon gång att du inte är så förtjust i instrumental musik, du missar dock något men du gör som du vill. Ny mp3:a med Mountain Goats på pitchfork.com idag

11:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home