torsdag, juni 21, 2007

Laurie Anderson

Big Science är inspelad 1982 och är från början en del av ett performanceprojekt. Jag hade i sanningens namn ingen koll på Laurie Anderson förrän för någon vecka sedan, jag kände till henne och O Superman (For Massenet) det var allt. I veckan återutgavs Big Science och glad är jag för det. Så tidlös, så jävla bra. Hur det låter? Jag vet inte det är vocodersång, säckpipa, elektronik, elektronisk fiol (som hon byggt själv), trummor, blås, pratsång och framförallt ganska vemodigt. Go get it från ginza.se

5 Comments:

Blogger Stoffe said...

Ja, den är härlig! Som jag skrev innan gjorde jag ett eller ett par tappra försök med den i (för) unga år utan att ta den till mig. När jag lyssnar på den nu blir jag överraskad av hur lättillgänglig den ändå känns. Inte på ett dåligt radiosätt, utan mer på så sätt att den hittar hem till mig direkt i arrangemang och konstruktioner. Antar att en hel del ligger i åhörarens öra trots allt...

10:11 fm  
Blogger Stoffe said...

Är väl kanske just det som innebörden av en radiohit är iofs...men vafan. Det jag menade var att Big Science är konstig utan att vara det. Egentligen, alltså...Äh, skit samma! :-D

10:13 fm  
Blogger Tatti said...

Ja eller hur, jag kan tänka mig att man skulle uppfatta den som konstigt i allt för unga år.

12:08 em  
Blogger Joakim said...

Missa inte "Like pictures (part 2)" från Enos "Drawn from life", som jag tipsar om i stora Enoknäcket i ITM#2. Laurie pratar fint i den. Superduperbra.

3:10 em  
Blogger Tatti said...

Aha trevligt. Jag såg att hon tackade honom på skivan.

4:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home