måndag, mars 13, 2006

bibio


Jag försöker varva pluggandet med att annat läsa lite annat än just filosofi, just nu hålller jag så smått på med "Rollen" av Erland Josephson. Den första av ett par självbiografiska böcker han skrivit. Jag har varit smått förtjust i Erland sen jag för många år sedan såg "Scener ur ett äktenskap". "Rollen" utspelar sig i slutet av 1989 när han är på turne´i Sovjet och Japan för att spela Tjechovs "Körsbärsträdgården". Det är en mycket underhållande bok, Erland är härligt pretentiös men dock inte helt utan självdistans. Det pratas om och med Tarkovskij, Liv Ullman, Ingmar Bergman och många andra. En av skådespelarna i ensemblen är ingen mindre än den gode Tom Wilkinson (fadern i "In The Bedroom"). Jag har ingen aning om om Tom på något vis är släkt med en ung man vid namn Stephen Wilkinson men omöjligt är det ju inte. Stephen gör ju musik under det något tveksamma namnet Bibio, sjukt vacker sådan. Enligt rykten så var det Marcus Eoin från eminenta Boards Of Canada som såg till att Stephen fick släppa sin debut "Fi", och det låter onekligen inte flera kilometer från just BOC, vilket knappats är negativt. Det här är mer avskalat dock men det känns lite som att de skulle kunnas tänkas använda sig av liknade prylar när de spelar in, för hade jag inte vetat att det var Tom Wilkinson´s son som var Bibio så hade jag nog gissat på ett sidoprojekt av någon av bröderna i BOC, eller möjligtvis den gode Vincent Gallo som fått ett ryck och bestämt sig för att skänka oss lite av sin gudabenådade musik "enligt han själv då). Finns på dotshop.se

3 Comments:

Blogger AC. said...

Hej.
Har äntligen dragit igång min blogg.. Kör på engelska då jag tänkte jag skulle öva upp mitt skrivande. Kolla in:

http://www.qualia.se/blog/index.html

Hoppas den gode Kant inte är alltför hård mot dig. Höres.

12:27 fm  
Blogger AC. said...

..eller bara klicka på min bild så kommer profil och blogglänk upp.

12:28 fm  
Blogger Stoffe said...

Har för mig att jag läste detta verk av den gode Erland i gymnasiet och fann den oroväckande inspirerande för min ålder.
Nåväl, nu jävlar gäller det på Bloggen Som Gud Glömde! Filmdiskussioner till förbannelse blev resultatet av ett överdrivet filmkonsumerande som inleddes med den underbara femtimmarsversionen av Fanny Och Alexander - alltid ska jag hädanefter vakna hos Ismael och känna mig märkligt trygg, medan den otäcke fan till biskop går upp i lågor.

4:39 fm  

Skicka en kommentar

<< Home