onsdag, februari 08, 2006

Lite skivtips

Kelley Polar´s debutskiva Love Songs Of The Hanging Gardens är en av mina många favoritskivor från förra året. Den finns nu att köpa från dotshop.se så om du som jag älskar Junior Boys, Phoenix, Tahiti 80 och Arthur Russell så bör du nog fan beställa denna lilla skönhet bums.

William Basinski har släppt sjukt mycket skivor och en av de senaste är Garden Of Brokenness, bestående av en pianomelodi i fyra variationer. othermusic.com bland annat så jävla bra.

Sebastien Roux släppte förra året en av årets bästa skivor tillsammans med Greg Davis, på sin andra soloskiva "Songs" fortsätter han att regera med sönderklippta pianon, cello, harpa, gitarr och annat, Hypo i slowmotion minus åttiotalet. Finns på dotshop.se

Belong´s October Language, årets Venice utspelar sig i New Orleans finns på dotshop.se

The Most Valuable Players "You In Honey" har släppt några av årets lätt vackraste melodier, och nämner man Italo Calvino, Gorky´s Zygotic Mynci och Active Suspension som inspiration så kan det ju knappast gå fel. Finns på dotshop.se och köp även Are You Scared To Get Happy när du ändå är igång, sjukt mycket bra popmusik.

Ariel Pink har släppt en låt inspelad 2005, den är 16 minuter lång och finns att köpa på boomkat.com, man kan även lyssna några sekunder. Jag har älskat The Cure sen min första moppemustasch men jag kan fan inte komma på varifrån den där basen kommer ifrån, det är någon The Cure-låt iallfall.

Slutligen måste jag nämna London is The Place For Me 3, visst Honest Jons är hypat som fan, so what? Fan vilken musik de ger ut dag garnit! Låt nr tio på den här skivan Omnimira av West African Rythm Brothers är så vacker att jag inte vet vart jag ska ta vägen, typ lika fin som Stockholm Doesn´t Belong To Me. Kolla amazon.co.uk That´s it mer plugg nu, mer kaffe.

19 Comments:

Blogger Joakim Sandström said...

"Meta Band´s Your favourite Dishes framförd av en av de få jag träffat som inte hatar Animal Collective."

Haha! you´re the man. Jag har förväntningar på den utlovade blandskivan...

1:07 em  
Blogger Tatti said...

Har köpt skivor idag faktiskt, så nu jävlar.

1:56 em  
Blogger Tatti said...

He he ok överdrev väl kanske lite där. Shit det blev så alltså fan kul för dig. Ett hårt slag för Funkabos Pizzeria men kul för dig.

3:05 em  
Blogger Joakim Sandström said...

the unsexables kommer bli årets popsensation, om man säger

10:48 fm  
Blogger Stoffe said...

tatti: sugen på ett par plåtar till gamle Moz eller?

Bojjan: Funky c funky do! Börja för helvete inte använda hängselbyxor direkt bara! Först måste du ta itu med den armbågslappade manchesterkavajen.

Jag kan f.ö. rekommendera ett rykande färskt inlägg i idrott/musik-debatten på bloggensomgudglömde!

8:26 em  
Blogger Tatti said...

Fan Stoffe jag bangar.

8:36 em  
Blogger Stoffe said...

ålrajt!

fan me vilken skitmatch mot ryssfemmorna i em - har nu fått gå över till raklamkanalspektaklet royal league å vålerenga vs hammarby!

8:40 em  
Blogger Joakim Sandström said...

fick till min glädje din japanese whispers igår! jag sov till den, ett bra betyg, så här långt. thx!

1:44 em  
Blogger Tatti said...

Trevligt, var inte riktigt säker på om det var din kopp te. Kanske drar iväg en till någongång med sånt jag tror du kanske skulle uppskatta mer.

Har du hört Haunted House?

Såg Mysterious Skin häromdagen, vilken Shoeagaze-rulle. Ride`s Drive Blind och Slowdive´s Dagger bland annat. Har faktiskt inte köpt skivorna än, men det blir nog så nästa fredag.

3:57 em  
Blogger Joakim Sandström said...

Nu har jag lyssnat mer på skivan. Jag gillar nog Kamaaina mest, speciellt "The coocoo bird 1", som snott melodin från Kraftwerks "Airwaves" och placerat den i skogen. Fint. Överlag är det småtrevlig lyssning, men det är väl också musikens problem; det är så himla anspråkslöst! Det är fint och mysig och så där, men särskilt speciellt eller uppseendeväckande är det väl ändå inte? Det är lite för mycket tomtar och alver och barkbröd och väna röster. Inte helt min bag alltså. Men jag uppskattar givetvis omslaget med Peter Stormare (trodde det var från Slottsruinen först!), och skivan kommer rulla när jag är på lättsamt humör. Och jag hoppas på fler skivor från dig! Jag har t.ex aldrig hört Psapp, det borde jag väl gilla?

11:16 fm  
Blogger Joakim Sandström said...

Tillägg: Haunted House har jag inte hört (men sett!) Jag är väldigt sugen på Mysterious skin, ska hyra den any day. Araki har ju tidigare gjort en film som heter "Nowhere" och som innehåller en runkscen till Slowdives "Avalyn 1". Han har förstått att shoegazing är sexigt.

11:18 fm  
Blogger Tatti said...

Ja jag misstänkte att du skulle gilla Kraftwerk-lånet.

Visst är musiken ganska anspråkslös men jag gillar det, all musik behöver ju inte sådan att den fullständigt sparkar en i nyllet. Jag förstår dock vad du menar.Tomtar och alver förstår jag inte alls, det är inget jag kommer att tänka på när jag lyssnar på de banden. Känns som att TIOM-diskussionen som förs lite här och var har påverkat synen på vissa band på ett väldigt omotiverat och orättvist sätt. Jag hatat faktiskt Sagan om ringen och allt sånt flum.

Psapp och Team LG kan kanske vara din kopp te.

Fan "Nowhere" måste jag ju leta upp. Ska se "Crash" och "Barnen som inte fanns" idag.

Haunted House-skivan beställde jag för tre veckor sen, den verkar ha försvunnit någonstans. Det jag hört verkar dock mycket trevligt. Gitarrväggar, Psychocandy-melodier och skit.

Nåväl jag drar iväg en ny skiva inom en snar framtid.

2:40 em  
Blogger Tatti said...

Haunted House

http://www.adonismusic.com/mp3/hauntedhouse_forestfire.mp3

2:42 em  
Blogger Tatti said...

Det är är ju jävligt surt också, fick Psychic Ills fina debut idag men inte var denna låt med inte.

http://www.thesocialregistry.org/_mp3/mp3/psychicills/pi_killers.mp3

3:43 em  
Blogger Tatti said...

De två ovanstående låtarna borde väl ändå vara något för dig jocke?

Det gäller även de två Mountains-plattorna by the way. även om jag nämner Tape i sammanhanget.Diggar man Max Richter och Marsen Jules så är Mountains givna. Borde det inte vara dags för den gode Richter att släppa nytt snart?

4:34 em  
Blogger Joakim Sandström said...

Ok, det var kanske lite orättvist det där med tomtar och alver, men du vet ju att jag är mycket mer för sot och industri. Tyvärr verkar inte länkarna till låtarna ovan funka här hos mig. Och Richter, han måste verkligen våndas: hur fan följer man upp "The Blue Notebooks"? Vi snackar ju stark 10 av 10.

8:28 fm  
Blogger Tatti said...

Jag vet din gamle goth. Vadå funkar de inte om du kopierar dem?

Nä det kan nog bli svårt för Maz Richter att slå den. Men det ska bli intressant att se vad han gör. Senast var väl Vashti Bunyan-plattan.

12:37 em  
Anonymous Anonym said...

Skummade igenom diskussionen om tomatar och alver versus sot och plåt. Själv kan jag säga att jag verkligen älskar den fantasy-värld olika sorters musik kan framkalla bilder av. Det kan vara Bark Psychosis, Ride, Nightwish, Bo Hansson, Garmarna eller vadsomhelst.
Men just det där ockulta och sagolika gillar jag mycket.
Nu var det ju egentligen ingen som frågade mig, men sådana petitesser har man inte tid att grubbla över.
Allt gott.
/Fredrik K

5:49 em  
Blogger Tatti said...

"BARK Psychosis" he he. Jag vet inte vad jag gäller musiken så tål jag det mesta. Tomtar troll och sånt har jag aldrig upskattat dock.

9:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home