lördag, februari 18, 2006

Antirelativism-mannen




På nätterna smyger jag omkring som Antirelativism-mannen och bekämpar dumheter, något som tyvärr ofta resulterar i huvudvärk och på tok för högt blodtryck. I min ungdom svårt påverkad av Jean-Paul Sartre och Simone De Beauvoir ville jag inget annat än att starta en motståndsrörelse. Jag visste bara inte mot vad. Det borde förstås varit relativismen denna sjukdom som härjar i vårt lilla postmoderna helvete. Jag har dock senare i livet stångat mig blodig mot väderkvarnar alldeles för mäktiga för lilla mig, och kanske just utan någon som helst anledning? Jag vet inte drömmen om en liten motståndsrörelse kanske borde förbli just en dröm. Varför i helvete bry sig liksom?

Nåväl tur är det väl att det finns saker som får mig på andra tankar (egentligen inte, de bara bekräftar mina teorier). Idag läste jag en intervju i The Wire med Tape, ett av mina absoluta favoritband. Att två av dem också har skivbolaget Häpna är liksom nästan för bra för att vara sant. Deras fantastiska omslag räcker nästan som anledning nog att köpa deras skivor, att sen musiken nästan alltid är lika fantastisk och intressant på ett eller annat sätt är definitivt anledning nog. De sa bland annat att bara för att de använder sig av akustiska instrument och elektronik, så har de inget att göra med någon folktronica-rörelse. Tro fan det, de är så mycket mer och vad fan är folktronica egentligen? Tunng kanske? Ett helt ok band men som jag kan tycka är jävligt tråkiga ibland. Electronica/Folktronica wtf? Hata, jag hatar även Postal Service och allt de är ansvariga för, och så hatar jag Morr också. Ok hata är kanske lite hårt men det kan faktiskt vara jävligt trist. Nåväl Tape är ju faktiskt något helt annat men det vet ni ju redan. Jag upptäckte nyligen en duo från Brooklyn det är deras skivor vars vackra omslag ni ser här ovan. Det var så jag uptäckte dem. Jag hatar att vistas i naturen, troligtvis för att jag är pollenallergiker, men skivomslag med naturbilder är jag väldigt svag för. Därför kollade jag upp denna grupp vid namn "Mountains" Bestående av två män Brendon Anderegg och Koen Holtkamp. De gör tydligen musik var för sig också men det har jag ännu inte hört. De har även de ett skivbolag Apestaartje, kolla staartje.com. Likheterna med Tape är många eller i alla fall några musiken framförallt. Akustiska gitarrer, field recordings elektronik mm. Mountains musik är dock lite mer varierad, det kan vara rena drones i fennesz skola i tjugo minuter som livelåten "Sunday 07.25.04 live at tonic" på debutskivan, eller lite kortare låtar med porlande bäckar och akustiska gitarrer som på senaste "Bay". Köp för fasen. staartje.com 185 kr för båda. Kolla även in Colleen´s Mort Aux Vaches på staalplaat.com

16 Comments:

Blogger Stoffe said...

Jag hör dej - Häpna is the shit! Borde nog snart vara dags att checka ut en välfylld häpnasvampkorg igen!

Efter helgens diskussion med AC vill jag dock gärna hetsa er gamla anglosaxiska förkärlek lite: Leve kontinentalfilosofin! Leve den!

2:50 em  
Blogger Tatti said...

Visst så.

Kontinetalfilosofin är orsaken till att folk tror att filosofi är flum.

5:28 em  
Blogger Tatti said...

Ok att avfärda allt är väl förstås dumt.

6:27 em  
Blogger Stoffe said...

Mja, finns väl en del stollar som tar tillfället i akt å vräker ut sin populistiska skit i en pseudovetenskaplig skrud, vilket underminerar seriösa verk och diskussioner.


Grattis på födelsedagen, Sideshow-Bob:
http://imdb.com/name/nm0001288/

9:35 fm  
Anonymous Anonym said...

I hear you but I don´t follow you.

Jag vet kära vän, det är ett helvete att försöka överleva i vårt postmoderna lilla samhälle. Tro mig, en gammal romantiker som jag får kämpa varje dag. Men det är kanske därför vi älskar skivomslag med naturbilder. Skogstokig i en värld av citat. Eller?

Väl mött. /Hoffe

12:48 em  
Blogger Tatti said...

Kan var så ja, vadå "Don´t follow me"?

Skogstokigt är alltid bra.

1:52 em  
Blogger Joakim Sandström said...

Undrar om Omar drar ur sig nån klassiker i Wire ikväll?

8:18 em  
Blogger Tatti said...

He he Omar är grym. Undrar vad han hitmankillen tog vägen vad fan hette han med kostym och fluga? Klart grym.

10:27 em  
Blogger Tatti said...

Hört Milosh förresten? Kanadensare inte flera mil från Junior Boys. Finns på dotshop.

Nu popcorn.

10:29 em  
Blogger Joakim Sandström said...

Brother M.....nånting...

har inter hört Milosh..men junior boys är ju 2000-talets bästa band. Tror jag.

11:42 fm  
Blogger Tatti said...

Ja det var väl Omar som tog hand om honom.

Milosh senaste skiva "Meme" är inte dum alls, inte uppe med Junior Boys kanske men schyst. Väntar fortfarande på Johnny Dark som ska släppas på Kin någon gång i framtiden. Kolla electrokin.com

Annars blir det mycket Slowdive just nu, och Bibio som jag nyss upptäckt, kommer att tänka på Boards of Canada och Vincent Gallos "Music For Film" när jag lyssnar på hans första, och han släpper ny den 20/3. Det finns mycket skit i electronicaträsket men Bibio är fin som fan.

Vad säger du om Knife´s nya då? Jag gillar den men behöver nog ge den lite mer tid för ett riktigt omdöme.

4:09 em  
Blogger Joakim Sandström said...

Knifes nya är sjukt bra, kan bara inte fatta att ingen har nämnt att det är en throbbing gristle-hyllning rakt av???!!!!

2:18 fm  
Blogger Tatti said...

TG säger du, jomenvisst. Drömde konstigt nog om TG inatt (nej inte Tommy Granlund).

4:08 em  
Anonymous Anonym said...

‘Hand Cranked’ serves its purpose wonderfully as an evocative, lilting collection of subliminally life-affirming music for lost souls and emotional vagabonds searching for the haziest musical recollections of childhood. Beautiful music.

Boomkat om Bibios kommande.

Väntar med spänning på nya vardagsserenader i varm Gallo-anda. Jag håller med, det låter ungefär som när solen bryter i kamera linsen(?)

Hoppas allt är väl.

Hoffe

3:58 em  
Blogger Tatti said...

Tjena Hoffe hörde av Jonas att du gillar Bibio. Ja det är mycket nice.

Allt väl. Du då?

11:26 em  
Anonymous Anonym said...

Det är ok. Trött och drucken. Pianot på Deaf Centers White Lake får mig att gå ned på knä och tacka övre makter för att ha skapat norges landskap. Du finns i mina drömmar. Baci Habib

2:36 fm  

Skicka en kommentar

<< Home