måndag, juli 24, 2006

Triosk/Solo Andata


Två band från Australien Triosk Och Solo Andata, bägge med en fäbless för jazzen och elektroniken, något mer jazz i fallet Triosk. Jag köpte för ett par år sedan Triosk 1+1+3 som de spelade in med Jan Jelinek. Då till stor del improviserad. Sedan dess har de även släpp en skiva på egen hand, men den intresserade mig aldrig av någon anledning. Nu har de släppt sin andra skiva på egen hand, och det var tveklöst omslaget som fick mig på fall. Jag och buskar och träd vet inte vad som är grejen med det egentligen. Skivan heter The Headlight Serenade och tydligen var Triosk inspirerade av hur ljus faller på objekt och miljöer och hur det påverkar oss beroende på hur ljuset faller. Intressant måhända men musiken talar för sig själv, mycket vackert i synnerhet Not To Hurt You för pianot, oh yes pianot. Lyssna på hela skivan på http://www.inertia-music.com/catalogue/39656/Triosk/Headlight_Serenade/

Solo Andata släpper sin debutskiva Fyris Swan i dagarna, och jävlar så vacker den är. Solo Andata består av två män från Australien som sagt, dock verkar den ena av dem vara bosatt i Stockholm. Deras musik påminner lite smått om gudomliga Tape, men de har helt klart ett eget sound. http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=60703803

Skivan finns att köpa på dotshop från och med i slutet på augusti, kan du dock inte vänta tills dess så köp den direkt från heftyrecords.com, det gjorde jag.
Två underbara ordlösa skivor, ord är mycket onödiga.