torsdag, april 06, 2006

Mapstation

Mapstation består av Stefan Schneider och är väl mest känd för att vara medlem i Torococo Rot vars finaste stund heter The Amateur View. Jag har sen 1999 då jag bodde London varit ganska förtjust i Stefan Schneider vilket egentligen beror på att Jonas köpte Silur av Tarwater för att den var snygg. Stefan är dock inte med i Tarwater, men det är Robert Lippok som utgör halva Tarwater. (Den resterande halvan heter Bernd Jestram och är i besittning av den coolaste röst och frasering jag någonsin stött på). Robert Lippok, Ronald Lippok och Stefan Schneider är Torococo Rot. Det var på det viset jag upptäckte Stefan Schneider som jag för ett par år sedan sprang på på ett cafè på Andra långgatan. Han var tydligen här för att fotografera till Magnus Haglunds bok "Den Nakna Staden". Såklart tänkte jag det räcker ju inte med att göra bra musik. Nåväl den senaste skivan av Mapstation heter "Distance Told Me Things To Be Said" och är en ganska lågmäld och minimalistisk historia, inte lika mycket dub som på tidigare skivorna utan den påminner stundtals om "Pick Up Sticks" som han spelade in med Bill Wells, Barbra Morgenstein och Annie Whitehead för ett par år sedan, och visst är Annie Whitehead med och spelar Trombon på den här skivan med upptäckte jag alldeles nyss. Gillade man "Pick Up Sticks" så gillar man nog den här med. Finns på dotshop.se