lördag, april 15, 2006

Animal Collective





Vad är dealen med Animal Collective egentligen? Hur fan gör de? De måste vara det mest fulländade bandet någonsin. Deras estetik, deras sjuka kompromisslöshet, Here Comes The Indian jesus när jag är på rätt humör så är det nog det bästa jag överhuvudtaget kan tänka mig, jag skulle inte kunna drömma en bättre skiva. Alla skivor låter helt annorlunda än den innan, de förnyar sig hela tiden och det är inte nödvändigtvis ett måste enligt mig. Men de lyckas hela tiden. Snart släpper band som Our Brother The Native och First Nation sina debutskivor, och jag tror faktiskt inte att något av dem hade låtit som de gör om det inte vore för Animal Collective. Jag tror faktiskt inte att Liars senaste hade låtit som den gör om det inte vore för Animal Collective.

Deras ständiga återkommande till barndomen, jag vet inte men jag tror att det framför allt är Avey Tare (Dave Portner) som inte kan låta bli att låta barndomen lysa igenom i allt han gör. Lyssna på sololåtarna på tolvan han släppt med David Grubbs. Han verkar fan helt besatt och han får det att låta så jävla otäckt men framför allt så jävla vackert, precis som det förmodligen var (minns inte så mycket, jo det vackra lite grann.)

Det här bandet är som inget annat någonsin. Minns du inte din barndom? Lyssna då igenom allt Animal Collective har släppt, lyssna noga, glöm allt annat, allvarligt.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag har lite tips till dig.
Suishou No Fune- where the spirits are.
Ginnungagap- Remeindre
Ghost- Lama Rabi Rabi
tror du skulle gilla det om du inte har hört det.
puss

12:21 em  
Blogger Tatti said...

Oh det får jag kolla upp, tack.

6:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home