tisdag, maj 02, 2006

John Maus

Ok lite god popmusik blev det visst. John Maus brukar agera livemusiker till Panda Bear och Ariel Pink. Jag minns inte om han var med när Ariel Pink spelade här för något år sedan, men det känns som att jag borde kommit ihåg det i så fall. Som ni ser är killen sjukt snygg och så har han en PHD i kontinentalfilosofi också, vilket är helt ok. Hans debutskiva består av låtar inspelade mellan 1999 och 2004, med viss hjälp av Ariel Pink, detta kan nog bäst beskrivas som någon form av episk lo-fi-synt. Fantastiska melodier, ångesttexter och en låt som handlar om att ha sex med gud. Vid en första lyssning lät det ganska fucked up och som lite av en besvikelse, precis som första gången jag hörde AP. Men jag har redan lärt mig att älska denna skiva precis som allt med AP, och The Cure känns precis som hos AP som en given referens (på ett bra sätt). Finns på amazon.co.uk lyssna lite här http://www.myspace.com/johnmaus